Bosporus - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu Bosporus - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu

Bosporus

Door: Benji & Margot

Blijf op de hoogte en volg De camionet van Benji&Margot

17 December 2009 | Turkije, Istanbul

Hallo,

we zijn de bosporus overgereden en een groot fluo-geel bord vertelde ons Welcome in Europe. Shit, het einde van de reis komt dichterbij...

Samen met Pierre zijn we wat (eigenlijk echt per ongeluk) gaan rondcruisen in Cappadocia. Typisch voor deze streek zijn de bergen, die heel erg gemakkelijk te bewerken zijn.
Ze hebben de gekste vormen en er zijn ook huizen in uitgekapt!
In Hattua zagen we een superoude nederzetting, het hoofdkwartier van de Hittiten. De volgende dag hebben we een underground city bezocht, soms loont het echt de moeite om een gids te nemen. We kregen een perfect Engelse uitleg van Mustafa, die als kind nog in de stad had gespeeld.
`t Was echt ongelofelijk: een volledige stad ondergronds, 8 verdiepingen, plaats voor 5000 man:
Ze woonden daar enkel in tijden van gevaar, zoals toen de Christenen werden opgejaagd door de Romeinen. Er was echt aan alles gedacht en dat alles was 4000 jaar oud! Daar kunnen de burgies van deze tijd nog een puntje aan zuigen!
Toen we uit de stad kwamen, was het aan het sneeuwen. Tijd voor een hamam dan maar, Turks bad dus!
We hebben ons laten scrubben en wassen en de scrubber zei: OK, nu is er 1 kg vel af, ik stop! ;)
De volgende dag hebben we de uitgekapte kerken in Göreme bezocht en daarna hadden we genoeg gekapt gezien.
Ankara hebben we overgelaten en we zijn rechstreeks naar Istanbul gekomen!
Hier namen we twee dagen tijd om te chillen (als je al kan chillen in zo`n stad natuurlijk) en om Benji eens in het nieuw te steken aan Turkse prijzen. Ze hebben hier wel nooit alle maten, dus toen Benji in een andere winkel naar het zelfde model zocht, kwam de zin: Do you have Dolce&Gabbana? uit zijn mond. Lachen!
Morgen trekken we drie dagen door met JB tot in Italië. We zullen ons nog eens herbronnen op San Giulio voordat we naar België komen!

Hi!

We crossed the Bosporus, which really means we are back on the continent, sniff...
In Turkey we travelled around in Cappadocia, a very cool region. It`s full of mountains were people made houses in.
We saw an underground-city dating back 4000 years ago. Too cool to see how 5000 people could live there n times of danger!
It also started snowing, that's shy we choose to relax in a hamam. We took the full packet with scrub and wash-massage, which was usefull view the fact we're living in a car...
After visiting the churches in Göreme we headed straight to Istanbul.
Here we took time to chill and to buy new clothes for Benji, which was very necessary.
Tomorrow we jump in the car for 3 days to go to Italy and visit my godmother.
After a little pray (or something like that) on the Isle of San Giulio we go back home for Christmas...

Sala malekum,

Notre dernier appel avant le retour en belgique. On se rapproche lentement mais surement de chez nous. On a meme deja vu un panneau Welkom to Europe.

Nous avons quand meme eu droit a notre lot de belles choses. La premiere est que Pierre nous a rejoint (non je deconne) mais surtout nous avons pu decouvrir d anciennes villes fortifiees et souterraine datant de 2000 A.C.

Dormir a trois dans J-B ne pose decidemment pas de trop de probleme. ci aussi il a neige mais dans une moindre mesure. Sinon Petroglyphe et hieroglyphe sont chose courante ici.
Margot se pose la question de savoir pourquoi j ai etudie 5ans si ils savaient deja construire des villes souterraines il y a 4000ans…

Avec Pierre ce fut (mal)heureusement court mais on a quand meme eu le temps de prendre un bon hamam avec masseur et traitement special de la peau. ‘Dirty girl’ furent les mots de la personne en charge de margot… hahaha

Sinon on se trouve maintenant a stanbul. On devient de plus en plus faineant pour les visites des villes, mais on en a quand meme bien fait le tour.

Au programme: rouler 3 jours non-stop tel Gilles Villeneuve en 1995. Pour ensuite se ressourcer 2 jours en talie chez les cousins de Margot. Ceux qui s inquietent, oui maman on sera de retour pour la Noel pas de panique.

Encore merci a tout ceux qui nous ont lu, suivi et ecri, cela a fait super plaisir. Et si vous en voulez plus, se sera en direct.

J-B, Margot en Benji

• 17 December 2009 - 18:10

Zio Vincenzo:

Salutami la mia Italia!!!
    E soprattutto, non toccare le banane!!! :))

• 17 December 2009 - 18:26

PAPS:

Bonjour,
    C'est vrai que c'est dur de ne pas avoir votre petit rapport hebdomadaire. Je veux bien croire que vous commencer à être saturés de visite de villes et monuments. C'est peut-être là notre chance de vous voir très bien tôt... sinon je crois que Père Noêl repartira avec ses cadeaux. (à propos n'hésitez pas à nous en rapporter des tas et des très gros...Jolly Bumper est assez grand et fort pour les transporter!!!).
    Trève de plaisanteries, oups! plus que six jours, alors, profitez- en bien, prudence et tout doux avec JB, qui a, je crois, bien mérité de revoir le sol de la Belgique.

• 17 December 2009 - 20:44

Maman:

Et dire que , malgré tout , je ne suis pas encore rassurée.....
    Je suis terrrrrrrrrrriblement impatiente de vous voir en pleine forme et des souvenirs plein la tête .
    Plein de bisous pour vous .

• 18 December 2009 - 09:28

KURT:

6-5-4...
    Aftellen? Zowat iedereen begint te vragen wanneer ge thuis komt.
    17-16-15...da wordt wat anders...nee, nog niet aan denken, alleen nog zoveel mogelijk genieten van wat komt: volgend jaar, dat is pas de volgende kalender!
    Doe alvast de groeten in Omegna
    Tot binnenkort

• 18 December 2009 - 10:44

Jeroen:

Geniet er maar nog is goed van! 't is echt wijs om hier af en toe is iets te lezen! Tot in den bocht!
    Jeroen

• 18 December 2009 - 19:46

Soeurette:

Dis au cas où Leuven
    est sur votre route.. n'hésitez pas!! PARCEQUE il n'y a qu'une pigeonne pour rester en Belgique et c'est moi . Oui même Dries m'a abandonnée pour partir skier!!!Heureusement Viktor est à croquer. Enfin bientot un frère en Belgique, maintenant plus qu'à recupérer l'autre et faire en sorte que vous ne repartiez plus!!!
    j'ai la solution je vous la dirai...

Dikke kusjes van ons vier en sowieso tot binnenkort.Geniet er nog goed van alle twee.

• 20 December 2009 - 11:17

Maman Et Papa:

Dimitrovgrad 19/12/09 15h(frontière Bulgarie-Serbie)snif snif... Jolly Bumber is ziek, hij heeft zo pijn aan zijn motor...hij wacht tot maandag op de "garagistdokter"...on lui souhaite un prompt rétablissement pour revenir à temps par ses propres moyens... sinon... "service d'urgence euro assistance". Vont-ils gagner leur pari du tour d'Asie en 100 jours? bisous bisous

• 23 December 2009 - 10:09

Annie Heerman:

Allons bon, vous n'allez pas vous laisser décourager par une petite panne...Bon courage et j'espère que tout s'arrange. Votre site est super et vous êtes formidables. Bisous Tante Annie