1 maand op weg! - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu 1 maand op weg! - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu

1 maand op weg!

Door: Benji & Margot

Blijf op de hoogte en volg De camionet van Benji&Margot

14 Oktober 2009 | Kazachstan, Astana

Hallo!

We zijn een maand op weg en nu al in Kazachstan!

De grensovergang verliep vrij gemakkelijk, barelen in Kazachstan worden trouwens manueel bediend, met een touw...

Verder...
de wegen: rond de steden zijn de wegen vrij goed. maar tussen de steden is het echt laveren tussen putten, niet normaal. Soms beslist de weg ook op te houden, om dan 100 meter verder weer verder te gaan...
Een grote uitzondering is de weg naar Astana, daar is een autostrade aangelegd met drie vakken, allemaal goed en wel, alleen zijn de mensen er nog niet echt aan gewend. Ten eerste worden ze door bijna niemand gebruikt.. Verder staan er net zoals langs de nationale wegen ook groentenverkopers langs de kant van de weg tussen de vangrail gekronkeld. Er zijn spookrijders, zowel op linker als rechterbaanvak, al dan niet met de vier pinkers op. Mensen steken de straat over en den besten was nog altijd een koe die op het middenvak stond...
met de wegen komen natuurlijk ook de wegenpolitie, vandaag is de enige dag waar we xe hebben kunnen verschansen (kleven achter een camion zodat ze onze nummerplaat niet kunnen lezen)
We waren nog maar een half uur in KZ aan het rijden en ze hadden ons al vast, het verhaal was erg duidelijk, centjes! Sjtraf! dat wil boete zeggen en ik heb het woord al veel te veel gehoord ;) We hebben ons niet laten doen en zijn na een uur vertrokken zonder betalen. We hadden ook niet echt iets mis gedaan.
Twee flikken hebben ons nog gestopt uit curiositeit en dan was er de superflik, die controleerde zelfs onze bagage (al denk ik niet dat wegenpolitie dat mag). Hij had wel gelijk, want we waren niet in orde mat onze verzekering (was nogal louch aan de grens) Hij zei dat we 200 km om een verzekering moesten gaan, veel vijven en zessen en na 1 uur en dertig minuten stonden we weer buiten: zonder verzekering en zonder boete mochten we weg rijden... We konden het zelf niet geloven! Om iedereen gerust te stellen: ondertussen maakten we de verzekering in orde in Astana. We zijn ook geregistreerd geraakt, ook dit was weer een rampzalig bureaucratisch gedoe, maar een traan op het gepaste moment kan soms helpen.
Uiteraard hebben we ook nog Kazachstan bezocht. Zondag hebben we gedaan zoals de echte (rijke) Kazakken en zijn we gaan relaxen in de Borovoe, een soort Kazaks Zwisterland, met een meer en speciale heuvels (groenachtige toppen). Kazachstan steunt op drie pijlers: onafhankelijkheid, stabiliteit en hard werken. Vooral dat laatste is goed te merken, ze willen hun land echt vooruit brengen. Astana is er natuurlijk een levend bewijs van, de president verplaatste de hoofdstad naar Astana en liet een soort Future stad bouwen te midden van de steppe. Niet een gebouw is normaal, allemaal speciale constructies. De meeste zullen wel die gouden bal kennen op zo'n witte constructie?? Wel, dit is eigenlijk geen gouden bal, maar hij is van glas. We zijn er in geweest en van daaruit kon je de nieuwe stad goed bewonderen (goed gezien van die architecten). Momenteel zijn we in Karaganda, net de stad Temirtau doorkruist (ofte Arcelor Mittal city, met een verschrikkelijk vuile rookwolk boven de stad). HIer in Karaganda zagen we in een Ecomuseum stukken van spacetoestanden die uit de lucht gevallen zijn rond Baikonur. Cool!
We zetten onze weg naar Almaty verder!

In Astana hebben we ook het visum voor Turkmenistan te pakken gekregen!

(Maarten geen probleem voor je tijdschrift, maar lever me maar een kopie! van de vlag is nog wat afgegaan trouwens!)

Bonjour a tous,

Il y a pas mal a raconter car cette semaine fut mouvementee. On est donc passe au kazakhstan. Le passage a la frontiere fut de nouveau pas trop trop difficile meme si cela nous a pris presque toutes la journee.

A peine arrive au kazakhstan premiere amende de 100$ on roulait 65 la ou on pouvait soi disant rouler 30. Mais on a prit le temps et il nous ont laisser partir sans rien.

Sinon on a du se mettre en mode 4x4 car la route est vraiment en tres mauvais etat. A une exception pret la route vers astana, une toute nouvelle autoroute 3 bande dans chaque direction. Ce qui est qd meme pittoresque est le fait que les locaux ici ne sont pas du tout habitue a ce genre de route. Pietons traversant, U-turn, voir meme conducteur fantome n attire l attention de personne, contrairement a nous, car on se fait systematiquement arrete par la police, notre plaque belge doit y etre pour quelque chose.

Je me suis meme un peu emporte sur super-policier, mais il saverait qu on avait pas dassurance valable pour le kazakhstan, grosse discussion mega amende en vue, mais on a finalement trouve qqun qui bredouillait anglais et a on pu partir sans amende, mais tjs sans assurances. On est maintenant en regle pas de tracas.

D un point de admin on est aussi passe par la case enregistrement des visas et la police nous conseillait d acheter un faux papier dans une agence de voyage car c etait le plus simple dans notre cas 'this is our system' nous a t il replique qund on lui a dit que c etait debile...

Sinon pour ce qui est des visites, on en a plein la vue, tout d abord visite de la 'suisse kazakhe' et ensuite d astana. Ceux qui ont etudier de pres ou de loin l architecture doivent absolument passer par ici. Sortie de nulle pas au milieu des steppes elle nest la capitale du kazakhstan que depuis 12 ans et tout ici est fou... Depuis la tour de l oeuf doree on peut voir toutes la ville et aussi le fait qu il y a une nette frontiere avec les steppes.

Voila en (plus ou moins) bref notre semaine. Il y a vraiment une difference la Russie et le Kazakhstan.

Un dernier truc que j ai oublie de mentionner et qui va plaire a certain et qui nous facilite grandement unepartie de notre voyage, j ai reussi a faire transferer la demande de visa du Turkmenistan a Astana et lorsqu on est arrive a lambassade il n a fallut que 2h et on a OBTENU le visa pour le TURKMENISTAN.

Comment va Mademoiselle gros ventre? Et le reste de la famille?
Et sinon pour ceux qui font semblant de bosser, prenez le temps de lire ce blog et de repondre.

Merci a ceux qui laissent un message, cela fait plaisir d avoir de vos nouvelles.
Aan diegene die ons volgen bedankt voor de commentaars dat is altijd leuk om wat nieuws te hebben. En koentje doe dat goed met uw schouder.

Hi!

Now we are in Karaganda, Kazachstan!
Everything is going fine, only some holes in the roads and police can stop us!
We visited Borovoy and yesterday we were in Astana, what a crazy city! The president decided to move the capital from Almaty to Astana and therefore a whole new city was built. Not one building is normal, all of them are crazy.
You know this golden globe in Astana? We went in! Saying I never went into the Atomium in Brussels...

We continue our road to Almaty! And thanks Zio!

• 14 Oktober 2009 - 14:47

GP Et Christine:

Enfin de vos nouvelles ont commencaient à être inquiets.
    Tout cela à l'air super magnifique, mais pourquoi une seule photo aujourd'hui??
    Ne pas écouter les mauvais conseils des Malgaches concernant la neige et les sports de neige.C'est pas le moment ni l'endroit pour se casser un membre.Les hopitaux las bas ????
    Encore bonne route et à bientôt .

• 14 Oktober 2009 - 15:07

Robby:

Lang leve de luctratieve bureaucratie... gelukkig is de belg daar al tegen bestand ;)

Have fun nog op de rest van de trip.

• 14 Oktober 2009 - 16:12

Paps:

Un grand bonjour aux grands aventuriers. Pas toujours evident de rester calme,je crois, mais le sourire de Margot doit quand même aider. super contents d'avoir de vos nouvelles, mais trouver le temps de nous ecrire entre paperasses et visite, c'est vraiment très méritant. super également que vous ayez votre visa. Je visualise votre route avec google earth 3D pour essayer d'être un peu plus avec vous (car je suis HYPER jaloux) :-) gros bisous à vous deux et bonne route (si on peut dire)

ps: je crois que cette pose photo vous l'avez dejà faites un peu partout dans le monde

• 14 Oktober 2009 - 16:50

Maman:

Quelle jolie paire de débrouillard vous faites! Continuez à nous tenir au courant de toutes vos aventures...La manière de rouler des automobilistes me fait froid dans le dos et votre pare-buffle est tout à fait rassurant....Ouvrez grand vos yeux sur la steppe infinie et sur ....la route !
    Bises à tous les deux .

• 14 Oktober 2009 - 21:28

Kurt:

toch maar opletten op die wegen
    tot nu blijkbaar geluk gehad met de flikken, of zijt ge daar een verzameling trukken aan 't proberen? als ge dat later maar niet hier gaat toepassen om uw goeste te krijgen...wij trappen daar niet in...
    Blijf genieten met volle teugen
    Er wordt regelmatig gevraagd waar jullie zitten, dus hou ons regelmatig op de hoogte.

• 16 Oktober 2009 - 14:01

Simon:

Al kamelen gezien?

• 16 Oktober 2009 - 15:16

Lesaprentismalgaches:

cette photo me dit quelque chose...transposée sur l montjuic ca fait un peu différent;-)mais l'exotisme y est toujours. Mais comme je dis toujours, il vaut mieux rencontrer un fantome sur la route que dans un chateau hanté. Vanavond zullen we zel en pintje moeten drinken op jullie gezondheid. Succes

• 18 Oktober 2009 - 12:33

Marijke:

Niet te geloven dat er al een derde van weg is. Hier verloopt alles zijn gangetje, ben begonnen met master in de industrie en doe momenteel mijn thesis opt labo bij Remon. Tis totaal iets anders dan Erasmus, maar alles went. Anyway amuseer jullie daar nog en nie te veel flikken meer tegenkomen he ;)

• 18 Oktober 2009 - 14:52

Meme:

ei al gekakt vandaag ?
    ik zit er zo mee in dat jullie daar niet kunnen kakken...
    nu een beetje serieus :
    hebben jullie daar goed eten ?

BEHOUDEN THUISKOMST !!!

meme Elvire

• 19 Oktober 2009 - 09:29

Binnenweg:

die van den binnenweg volgen jullie natuurlijk ook. Al een maand, nog twee te gaan. En houden die fameuze kastjes het? Das oerdegelijk materiaal.
    geef maar gase.

• 21 Oktober 2009 - 12:15

Nanie:

Je m'amuse beaucoup en lisant votre aventure et je suis hyper contente que vous n'avez pas payé l'amende...
    J'espère que vous ne maigrissez pas trop .
    Bisous Nanie