Snow - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu Snow - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van De camionet van Benji&Margot - WaarBenJij.nu

Snow

Door: Benji & Margot

Blijf op de hoogte en volg De camionet van Benji&Margot

11 November 2009 | Kyrgizië, Bisjkek

Hallo!!!

Nadat we in Karakol onze blog geupdate hadden, hoorden we dat het hier wel nog mogelijk was om de Bergen in te trekken en er te overnachten. We hadden dus alles geregeld met een gids en pakten ‘s avonds onze rugzak… ‘s Nachts was het echter zoooooo aan het regenen (dus boven sneeuwen) dat we al konden voorspellen dat onze trip niet kon doorgaan..
Maar we warden goed getroost, we zijn naar Jeti-Ogzen gegaan, speciale rode rotsen, en een valley of the flowers. Natuurlijk waren er geen flowers meer, maar we hebben een superleuke wandeling gemaakt , een beetje glibberig door de dunne sneeuwlaag, maar we kwamen uit bij een prachtige waterval. ‘t Zat nogal raar ineen, ant het was een waterval, maar tegen dat het water beneden was, waren het kleine ijsbrokjes.
De zuidkant van Lake Issyk Kol was mooier dan de noordkant, gelukkig dat ik aandachtig was, want plots zag ik tumult aan de kant van het meer… Er was een Kokpar tornooi aan de gang (kokpar is niet juist in het Kyrgyz, maar ik denk niet echt dat er een vertaling voor bestaat) Twee teams van 4 personen zitten op een paard en proberen een geit zonder kop (wij dachten dat het een schaap was, maar dat was blijkbaar hetzelfde als zeggen dat het een olifant was…) in een ring van tractorbanden te scoren. Een beetje de nomadenversie van zwerkbal dus, het ging er ongelofelijk ruw aan toe, niet normaal. Ze kunnen hier ook echt goed paardrijden, ook de kleine kindjes, net of ze hun broek aandoen en er zit een paard tussen.
Ergens in het midden zijn we gaan eten in een supergezellig guesthouse (bij Tamara), ze vertelde ons dat we naar de ‘Fairytale’ moesten gaan kijken, wij dachten, jaja weer een canyon, we hebben er nu wel al een paar gezien, maar zoals de foto’s tonen was het iets helemaal anders! Bergen aarde in rood, oranje en geel, een had de vorm van een kasteel met een ridder te paard die ernaar toe reed (echt waar er zijn foto’s van).
Na een tussenstop in Osh hebben we dan de grootste krachttoer uitgevoerd, JB moest over 2 passen boven de 3000 meter, en ja het had gesneeuwd. Gelukkig was dit traject misschien wel de best onderhouden baan van Centraal-Azie, en het is dus zonder problem gelukt.
Daarna zijn we in een guesthouse geweest waar ze Frans spraken, de zoon heeft ons uitgenodigd voor een soort pre-trouwfeest van een vriend van hem in Osh, morgenavond. Hopelijk lukt het ons om daar naartoe te gaan!
Vanavond slapen we nog in Jalal-Abad, morgen rijden we naar Osh, om (na een feestje) de grens met Oezbekistan over te gaan!

Zoals steeds zijn reacties meer dan welkom!

Hi!!!

After Karakol we discovered the south shore of Lake Issyk Kol, which was nicer than the north!
We made a nice walk (look pics), saw a fairytale canyon and even watch Kokpar, a rather rude horsegame...
Than we had to do the big thing: going from Bishkek to Osh... over to passes higher than 3000 m, and it snowed, but we (or better our car) survived.
Now we are close to Osh, in Jalal-Abad, tomorrow we will go to Osh and than we cross the border sith Uzbekistan!

To be continued!

Zdrastvoui vsie,

On profite de notre dernier petit arret avant le passage de la frontier avec l Uzbekistan après demain pour vous donnez de nos nouvelles. Apres une petite deception d un trekking dans les montagnes annule a cause du temps, nous avons rapidement oublie cela. En effet, on peut dire qu on a ete comble par la nature qui nous a offert de magnifique paysages. Que se soit des immense rochers rouges ou une cascade d eau decouverte par hazard lors d une de nos balades, on a ete gate.

On a meme rencontrer une vieille dame professeur d anglais chez qui on a dormi et elle nous a indique la route pour un endroit merveilleux correctement surnomme ‘fairy tail’. Une paysage feerique avec des rochers virant du jaune au rouge en passant par l orange.

Coup de bol en route, nous eu la chance de voir une partie de Kok bora. Difficile a expliquer ici, mais c est une sorte de foot a cheval ou la balle est constituee d une chevre sans tete ni pattes. Personnelement je trouve cela plus proche du rugby. Voir un cheval lance au gallop sauter sur un autre cheval c est Impresionnant. Mais selon les locaux c est un sport pas du tout violent…(ils voudraient le render olympique, mais j ai mes doutes quant aux chances d y parvenir)

Petit, tout tout petit bemol, il n y a pas assez de neiges pour skier. Mais je ne suis meme pas frustre, c est pour dire a quel point on s en met plein la vue ici (oups j en fais trop). Apres le lake Issyk ol, de retour a Bishkek, et le lendemain on a cmmencer la magnifique route Bishkek osh. C est la seul liaison possible entre le nord et le sud du pays en Hiver, ils font donc de leur mieux pour l entretenir et on peut dire que c est Presque un route aux norms europennes. Par contre pour les tunnel c est pas encore ca. au sommet du premier pass, a 3200m il y a un tunnel long de 2.6 km Presque sans lumiere et surtout sans aerations…

Il y avait un peu de neiges, mais joly a franchi le pass a son aise et surtout sans problemes. Cette route est vraiment magnifique comme en temoignes les photos postees ci dessous.

Prochain episode, l aventure Uzbeque…

Bonjour a tous

Margot, Benji et J – B

• 11 November 2009 - 15:08

Familie Dewitte:

wij zitten banane en breziliënetaart te eten in Bossuit voor de verjaardag van DAV en WIL.

vader Kurt en moeder Lieve zijn aan het vaccineren en moet de lekkere taart missen...

Groeten en kruip maar lekker dicht als het te koud wordt

• 11 November 2009 - 15:20

CHANTIE:

niet te dicht kruipen he
    dat kan bijzonder vruchtbare gevolgen hebben...
    mooie landschappen trouwens
    adembenemend

• 11 November 2009 - 17:46

Yvette Et Alphonse:

Hello. Beter laat dan nooit, zegt men.
    C'est avec grand intérêt qu'on suit votre périple audacieux et extraordinaire. Chapeau!
    Profitez-en au max. et ramenez-nous des photos insolites.
    Bravo pour tous vos commentaires (et en plus dans les 3 langues).
    Bonne route à vous.

• 11 November 2009 - 18:37

Paps:

c'est vraiment trop injuste... de si chouettes aventures alors qu'il y en a d'autres qui travail...même un jour férié...grrrr.
    par contre vos photos sont si belles qu'on les regarde sans arret. encore 42 bisous et bon courage à jolly bumber et à ses conducteurs.

• 13 November 2009 - 18:18

Lolo De Block:

Yo !
    Helooo Margot et Benji ! de retour d'afrique et de mes 37, c'était déja un choc les 7 degrés en belgique mais j'imagine que vous etes bien en dessous sur vos jolies photos !! Cool de voir que ça se passe bien pour vous et que vous découvrez plein de jolies choses ! ici c'est les joies du retour et surtout les retrouvailles ! bref, tout va bien. take care !
    lo

• 14 November 2009 - 09:22

Maman:

De la neige et tu n'as pas skié ? On aura tout vu .......
    Je vais en profiter pour vous donner un peu de nouvelles de la Belgique . Aujourd'hui, il pleut mais ça n'a pas été tous les jours le cas , on a eu un bel automne ( je trouve ).
    Nous avons un saint...Devinez-qui ?
    Van Rompuy ( notre premier au cas où vous l'auriez oublié...)va peut-être être appelé à d'autres fonctions au niveau européen ( président commission..)et ici on se demande qui va le remplacer....
    A part ça, il me semble que tout doucement, on sort de la crise . J'entends parler de bénéfice des banques ...
    Bref, tout est près pour vous accueillir.....Bonne route . Je vous souhaite encore plein de bons moments ....xxx

• 14 November 2009 - 19:57

Christel:

WWHHOOOHHH jullie verhalen blijven verbazen. Jullie hebben daar gewoon sneeuw !!! wij een typisch Belgische herfst. Maar mijn zomervakantie staat ook alvast Kirgizië !!!
    Geniet daar nog super veel !!! xxx

• 15 November 2009 - 13:22

Roel (les2alps):

Yo Benji,

ik dacht ineens aan uw plan om rusland te ontdekken per camionette en ben dus maar eens op zoek gegaan naar een verslag (leve facebook). bij deze heb ik het dus gevonden en gelezen! ik heb ervan genoten om alles te lezen (het nederlands gedeelte, complimentje aan Margot veronderstel ik) het ziet er daar allemaal fantastisch uit!
    geniet er nog van en tot... (niet het bk want ik en astrid trekken naar midden amerika voor een maand of 7)
    Roel

• 15 November 2009 - 14:14

Christine:

Il y a eu la célébre coccinelle, maintenant il y a Joly Bumber La vedette.
    A mon avis cette voiture à une âme. Car elle vous conduit vers des paysages de rêve!
    Vous ne pouvez rien entreprendre sans son accord.
    bonne route à Joly.

• 17 November 2009 - 23:16

Kurt :

Mijn sms ontvangen?
    We zitten alweer ongeduldig te wachten op een relaas van de voorbije week. Misschien kan Benji, bij gebrek aan skien, eens proberen een backflip te paard te doen, of zoiets...daar moet dan zeker een foto van getoond worden.

• 18 November 2009 - 10:48

Lesapprentismalgache:

un seul mot: Impressionnant!

• 18 November 2009 - 13:19

Nanie:

Ce sont vraiment de magnifiques vues .
    Je regrette beaucoup qu'il n'y ait pas assez de neige pour que tu puisses faire ton sport favori!
    Comment faites-vous vos courses ? On ne voit pas de magasins .
    Dag mijn zoeteken kusjes aan u beiden